Beleidsonderzoeker Docentprofessionalisering

Universiteit van Amsterdam –

GeplaatstDeadlineLocatie
13 juni 27 juni Amsterdam
 Apply now
 Solliciteer nu 

FUNCTIEOMSCHRIJVING

Ben je geïnteresseerd in hoger onderwijs en docentprofessionalisering? Wil jij je ontwikkelen tot een uitstekende onderzoeker en met je onderzoek bijdragen aan verbetering van het hoger onderwijs?

Vind je het daarnaast belangrijk om onderzoeksresultaten te vertalen naar de praktijk en wil je deel uitmaken van een inspirerende samenwerking tussen ervaren onderwijsadviseurs in een expertisecentrum van de UvA en onderwijswetenschappers in een toonaangevend onderzoeksinstituut?

Dan is de functie van Onderzoeker docent professionalisering in het Hoger Onderwijs bij het UVA Teaching and Learning Center jou op het lijf geschreven.

Het UVA TLC zoekt samen met de programmagroep Onderwijswetenschappen van de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen twee junior onderzoekers met ambities in wetenschappelijk onderzoek op het gebied van het professionalisering van docenten in het hoger onderwijs.

Wat ga je doen

In een team van (junior) onderzoekers doe je praktijkgericht beleidsonderzoek naar de professionalisering van docenten in het hoger onderwijs. Het onderzoek wordt begeleid door onderwijswetenschappers van de programmagroep Onderwijswetenschappen en onderwijsadviseurs van het Teaching and Learning Center (TLC).

Het onderzoek is gericht op het informeren en systematisch monitoren van professionaliseringstrajecten voor universitaire docenten. Hiermee willen we inzicht verschaffen in de impact van deze trajecten op het leren van docenten, op hun professionele identiteit en hun onderwijspraktijk.

Voorbeelden van onderzoeksvragen die we zullen trachten te beantwoorden zijn:

  • Wat zijn de professionele ontwikkelingsbehoeften van universitaire docenten met betrekking tot o.a. lesgeven, onderwijsontwerp, toetsen en onderwijsonderzoek?
  • Hoe en in welke mate leiden verschillende professionaliseringstrajecten voor universitaire docenten tot leren en veranderingen in de onderwijspraktijk?
  • Hoe en in welke mate dragen deze professionaliseringstrajecten bij aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van universitaire docenten?
  • Welke factoren stimuleren of belemmeren de impact van professionaliseringstrajecten voor universitaire docenten?

De onderzoeksresultaten zullen worden gebruikt om het docent professionaliseringsaanbod van de TLC te informeren en te verbeteren. Tegelijkertijd zal dit ook bijdragen aan een beter begrip van de professionele ontwikkeling van universitaire docenten in het algemeen en de factoren die dit stimuleren of belemmeren.

In deze functie zul je je bezighouden met verschillende onderzoeksactiviteiten, waaronder:

  • het uitvoeren van een literatuuronderzoek
  • ontwerpen van vragenlijsten en interview leidraden
  • verzamelen en analyseren van zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens (vragenlijst en interviews)
  • rapportage in beleidsgerichte tussentijdse rapportages en wetenschappelijke publicaties

FUNCTIE-EISEN

Je hebt een master in de onderwijswetenschappen, pedagogische wetenschappen, psychologie of sociologie; kennis van het onderzoeksterrein van het project of een van de deelterreinen (bijv. hoger onderwijs, docent professionalisering); ervaring met kwalitatief (en kwantitatief) empirisch onderzoek; affiniteit met praktijk- en beleidsgericht onderzoek; uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheid in het Engels en Nederlands; goede communicatieve, sociale en organisatorische eigenschappen.

Daarnaast ben je:

  • een zelfstandig en leergierig persoon met een kritische blik;
  • gemotiveerd om door middel van wetenschappelijk onderzoek een bijdrage te leveren aan de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid;
  • gemotiveerd om zelfstandig een onderzoeksproject uit te voeren, onder begeleiding van ervaren onderzoekers- en onderwijsadviseurs.

ARBEIDSVOORWAARDEN

We bieden een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor de periode van één jaar met uitzicht op een vaste contract bij gebleken geschiktheid. Het dienstverband is voor 30,4 uur per week, bij voorkeur met ingang van 1 september 2022.

Je salaris bedraagt, afhankelijk van relevante ervaring bij aanvang van het dienstverband, €2846 tot €4490 bruto per maand op basis van een volledige werkweek van 38 uur. Dit is exclusief 8 % vakantie- en 8.3 % eindejaarsuitkering. De Cao Nederlandse Universiteiten is van toepassing.

WERKGEVER

Bestuur en Bestuursstaf UvA

De Universiteit van Amsterdam is de grootste universiteit van Nederland, met het breedste opleidingsaanbod. Een intellectueel knooppunt met 39.000 studenten, 6.000 medewerkers en 3.000 promovendi. Verbonden door een cultuur van nieuwsgierigheid.

Het centrale Teaching & Learning Centre (TLC) is een nieuw organisatieonderdeel dat onder de centrale bestuursstaf (Academische Zaken) valt. Het Teaching & Learning Centre vormt een kennisnetwerk van een centraal TLC en 7 facultaire TLC’s. Het TLC netwerk werkt voortdurend aan onderwijsvernieuwing, docentprofessionalisering en kennisdeling. Samen zijn zij onder andere verantwoordelijk voor het UvA professionaliseringsaanbod en het TLC- kennisdelingsplatform.

De afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen binnen de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen is verantwoordelijk voor het onderwijs en onderzoek in de pedagogische en onderwijswetenschappen van de UvA. Medewerkers van de afdeling participeren in diverse opleidingen en in het Research Institute of Child Development and Education en Research Priority Area Yield

De Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen speelt een leidende rol in het adresseren van de grote maatschappelijke uitdagingen waar de wereld, Nederland en Amsterdam mee worden geconfronteerd, nu en in de toekomst.

De onderzoekers zullen deel uitmaken van de programmagroep Onderwijswetenschappen en het TLC.

Nieuwsgierig naar onze organisatie? Hier lees je meer over werken bij de Universiteit van Amsterdam.

ADDITIONELE INFORMATIE

Voor vragen over de functie kun je tijdens kantooruren contact opnemen met:

Natalie Pareja Roblin
Beleidsonderzoeker Teaching & Learning Centre
T: 0642027029