Deadline 26 oktober 2025
Welkom bij Universiteit Maastricht!
Ben je geïnteresseerd in samenwerking en machtsdynamieken tussen zorgprofessies?
Deze PhD-positie biedt een unieke kans om deel te nemen aan baanbrekend
onderwijskundig onderzoek met een sterke maatschappelijke relevantie. Met dit
onderzoek draag je bij aan constructieve veranderingen in zorgopleidingen en -praktijk.
Promovendus Professional Resistance en Critical Pedagogy
De gezondheidszorg wordt in toenemende mate geconfronteerd met vastgeroeste hiërarchische machtsdynamieken die effectieve interprofessionele samenwerking en patiëntgerichte zorg belemmeren, en werktevredenheid verminderen. Om het systeem te veranderen, is een nieuwe generatie zorgverleners nodig die uitgerust zijn met de kritische vaardigheden en houding om de status quo te doorbreken.
Middels een Educational Design Research (EDR) project getiteld “Empowering Students for Change: Integrating Professional Resistance and Critical Pedagogy in student Centered Interprofessional Education” willen we onderzoeken hoe studenten binnen zorgopleidingen opgeleid kunnen worden om machtsdynamieken in de gezondheidszorg te herkennen, te bevragen en te veranderen. Met behulp van theoretische concepten als Professional Resistance (PR) en Critical Pedagogy (CP) willen we het kritisch bewustzijn en de epistemologische nieuwsgierigheid van studenten stimuleren. We ontwikkelen en implementeren innovatief interprofessioneel onderwijs (IPO) om studenten en zorgverleners in staat te stellen om aannames in twijfel te trekken, verschillende perspectieven te omarmen en onrechtvaardigheden op de (toekomstige) werkvloer tegen te gaan.
Dit project maakt onderdeel uit van een groter samenwerkingsproject met partners in Groningen en Maastricht. De PhD-student met standplaats Maastricht zal zich richten op de analyse van PR binnen interprofessionele samenwerking in zorgteams. Omdat er observationeel onderzoek in zorgteams zal plaatsvinden, is volledige beheersing van de Nederlandse taal een absolute vereiste. Informatie verzameld tijdens dit onderzoek zal worden gebruikt voor het ontwerp van onderwijsactiviteiten die PR en CP integreren in IPO. Deze interventies zijn bedoeld om de interprofessionele samenwerking en uiteindelijk de patiëntenzorg te verbeteren. In samenwerking met een promovendus met standplaats Groningen zal de PhD-student in Maastricht iteratieve EDR-cycli doorlopen om theoretisch onderbouwd en contextsensitief onderwijs te garanderen en bij te dragen aan onderwijskundige inzichten.
Wat jij doet
Ben jij klaar om koers te zetten voor de komende jaren? Dan ontmoeten we je graag.
Wat jij meebrengt
Het gaat ons niet om vinkjes, maar om wie jij bent en wat jij meebrengt. Herken jij jezelf hierin?
Wat je van ons kunt verwachten
Als promovendus Professional Resistance en Critical Pedagogy in Zorgopleidingen en -praktijk”kom je in dienst bij de meest internationale universiteit van Nederland in het prachtige Maastricht. Verder bieden wij je:
De arbeidsvoorwaarden van de Universiteit Maastricht zijn grotendeels vastgelegd in de CAO Nederlandse Universiteiten. Daarnaast gelden lokale bepalingen, specifiek voor de UM.
Universiteit Maastricht
Waarom werken aan de Universiteit Maastricht?
Aan de Universiteit Maastricht (UM) draait alles om de toekomst. Die van onze studenten omdat we ze een stevige, brede basis geven voor de rest van hun leven. En die van ons allemaal door ons onderzoek naar oplossingen voor vraagstukken in de hele wereld. Met onze zes faculteiten zorgen we voor een veelomvattend aanbod aan onderwijs en onderzoek.
De UM heeft op dit moment meer dan 23.300 studenten en ruim 5.400 medewerkers uit alle windstreken. Dat zorgt voor een inspirerende en bruisende internationale gemeenschap.
Spreekt deze internationale omgeving waarin de wetenschap centraal staat jou aan? En wil jij hier vanuit een wetenschappelijke of juist ondersteunende functie een steentje aan bijdragen? Dan ben jij met jouw unieke bijdrage van harte welkom!
Voor meer informatie over de UM klik hier.
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
In de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) draait alles om gezond leven. Ons onderzoek en onderwijs is niet alleen gericht op herstel maar focust sterk op preventie, gezondheidsbehoud en gezondheidsbevordering. We zijn erop uit om met onze kennis en kunde daadwerkelijk te kunnen zorgen voor gezonde levens van individuele mensen én de maatschappij als geheel. In onderwijs, onderzoek en zorg is de FHML sterk verbonden met het academisch ziekenhuis Maastricht waarmee ze samen het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC+) vormt.
FHML wordt gevormd door een (inter)nationale community medewerkers en studenten en is de grootste faculteit van Maastricht University. De faculteit biedt een breed palet aan Nederlands- en Engelstalige bachelor- en masteropleidingen in vernieuwende onderwijsconcepten waarin de nadruk altijd ligt op het bouwen van bruggen naar de praktijk. Het multidisciplinaire onderzoek van de FHML richt zich op een aantal zorgvuldig gekozen actuele thema’s. Naast onderzoek dat is gericht op het verkrijgen van nieuwe inzichten gaat het ook om onderzoek waarvan de resultaten direct vertaald kunnen worden naar concrete toepassingen en innovaties. De uitvoering van de verschillende onderzoeksprogramma’s is georganiseerd in onze zes graduate schools en twee instituten.
Vakgroep O&O en Instituut SHE
Vakgroep Onderwijsontwikkeling & Onderwijsresearch (O&O)
De Vakgroep Onderwijsontwikkeling en Onderzoek (O&O) ondersteunt de ontwikkeling, innovatie en het onderzoek van de bachelor, master en post-graduate onderwijsprogramma’s binnen de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) van de Universiteit Maastricht. https://www.maastrichtuniversity.nl/research/educational-development-research
Onderzoeksinstituut ‘School of Health Professions Education’ (SHE)
De School of Health Professions Education (SHE) is een onderzoeksinstituut voor onderwijs, onderzoek en innovatie in het gezondheidszorgonderwijs. SHE levert hoogwaardig multidisciplinair onderzoek en biedt onderwijs en advisering op het gebied van ‘health professions education’ aan een internationale doelgroep. Zo draagt SHE bij aan de basis voor de vernieuwing van onderwijsprogramma’s en draagt het bij aan betere gezondheidszorg in de toekomst. https://www.maastrichtuniversity.nl/research/school-health-professionseducation
Nieuwsgierig?
Ben jij geïnteresseerd geraakt in deze mooie functie maar heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met Dr. Renée Stalmeijer, Universitair Hoofd Docent, Vakgroep Onderwijsontwikkeling en Research, FHML, Universiteit Maastricht. r.stalmeijer@maastrichtuniversity.nl voor meer informatie.
Solliciteren?
Of ben je al overtuigd en word jij onze nieuwe Professional Resistance en Critical Pedagogy in Zorgopleidingen en -praktijk? Solliciteer dan nu, uiterlijk 26 oktober, op deze functie.
Universiteit Maastricht zet zich in voor het bevorderen en behouden van een diverse en inclusieve gemeenschap. Wij geloven dat diversiteit in onze medewerkers- en studentenpopulatie bijdraagt aan de kwaliteit van onderzoek en onderwijs aan de UM. Dit willen we mogelijk maken door middel van inclusief beleid en innovatieve projecten in samenwerking met studenten en medewerkers. We moedigen je aan om voor deze functie te solliciteren.